Aantal kijkers

vrijdag 19 juni 2015

Henri Geertsen (1892-1969)


Zoon van de schilder

Henri Geertsen (Antwerpen 1892 – Wilrijk 1969) was
schilder, tekenaar, aquarellist, pastellist, etser en burijngraveur. Opleiding aan de Academie van Antwerpen en het NHISKA (1906 –1914, waaronder een jaar bij de graveerder Frans Lauwers). Verbleef tijdens WOI in Maassluis / Nederland en exposeerde in diverse Nederlandse steden evenals in Stockholm. Tweede Romeprijs gravure (1920). Leraar etskunst aan de Academie van Mechelen (1956). Was een nauwgezet graveur en tekenaar van portretten van vrouwen en kinderen en van het pittoreske Antwerpen. Van deze tekening werd een ets gemaakt in spiegelbeeld.

2 opmerkingen:

Bruno GEERTSEN zei

Ik bevestig dat dit werk van Henri (mijn grootvader) is. Potloodtekening stelt mijn vader Fernand voor als kind.
Hij maakte inderdaad een zeer mooie dubbele ets van deze tekening.
Rond 1924.
Bruno GEERTSEN

Andriesw zei

"Beste Bruno,

Ik vind, dat deze tekening in jouw bezit behoort te zijn. Tenslotte stelt het je vader als baby voor en werd het eigenhandig getekend door je beroemde grootvader. Indien je belangstelling hebt voor het werkje laat mij dan weten. Ik zal er niet veel geld voor vragen. Als ik eruit spring voor het aankoopbedragje, dat ik ooit betaalde ben ik al tevreden. Ik streef er in het algemeen naar kunst daar te situeren waar het thuis hoort en gewaardeerd wordt. Mijn e-mailadres luidt : taxandria@skynet.be PS Het werkje is keurig ingekaderd."